Als het totale bedrag van de gunstig geadviseerde dossiers groter zou zijn dan het beschikbare budget stelt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) een rangorde op, op basis van een aantal criteria.
De rangorde wordt voor 20% bepaald op basis van de aanvaarde projectkosten per werknemer die in het potentieel is opgenomen in het kader van een modale verschuiving.
Daarnaast wordt de verwachte procentuele modale verschuiving voor 30% in rekening gebracht.
50% van de weging wordt afhankelijk gemaakt van de inhoudelijke onderbouwing, meer bepaald de inhoudelijke volledigheid van het dossier, de mate waarin het dossier bijdraagt aan het mobiliteitsbeleid op Vlaams niveau in het algemeen en de mate waarin het beantwoordt aan de strategische focus van de projectoproep in het bijzonder.
De minister beslist op basis van het advies van het Departement MOW over de goedkeuring en, in voorkomend geval, de rangorde van de projecten. De minister kan op een gemotiveerde wijze afwijken van het voorgestelde advies.
Het opzet van het Pendelfonds is om met een tijdelijke subsidiëring van maximaal vier jaar een hefboom te creëren voor een permanente verduurzaming van het woon-werkverkeer van het bedrijf. Reeds lopende maatregelen kunnen niet gesubsidieerd worden. Enkel maatregelen die gericht zijn op een modale verschuiving van de auto naar duurzame modi komen in aanmerking voor een subsidie uit het Pendelfonds.
Elk jaar van de projectduur dient er een opvolgingsrapport te worden ingediend. Dit opvolgingsrapport wordt voor indiening best eerst aan de PMP bezorgd ter advisering. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken beslist over de opvolgingsrapportage. Op het einde van de looptijd wordt er naast de eindrapportering ook een eindafrekening ingediend.
De subsidie wordt in drie schijven uitbetaald:
Zie bijlage bij MB projectmaatregelen oproep 14
Het Pendelfonds wil het duurzaam woon-werkverkeer bevorderen. Projecten die het aantal autoverplaatsingen voor het woon-werkverkeer verminderen, komen in aanmerking voor subsidiëring door het fonds. De focus van het Pendelfonds ligt op het potentieel autosolisten dat de overstap kan maken naar duurzamer woon-werk verkeer.
Dit potentieel overstappende autosolisten wordt berekend op basis van het adres van het bedrijf of overheid en het adres van de werknemer. Op basis van het Vlaams verkeersmodel wordt dan berekend hoe groot het aantal werknemers is dat kan overstappen op een duurzaam vervoermiddel. Op basis daarvan wordt het maximaal aantal werknemers berekend waarvoor een bedrijf subsidie kan aanvragen.
Deze potentieelberekening wordt uitgevoerd door het Provinciaal mobiliteitspunt (PMP). De werknemersgegevens worden door het PMP verwerkt conform de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensverwerking en worden niet aan derden doorgegeven.
Elke mede-indiener dient inderdaad sociaal overleg te organiseren. Hieronder meer informatie over het bewijs van sociaal overleg: