Woonzorgnet Dijleland

Hoe moedigt u als organisatie fietsen in een heuvelachtig landschap aan? En hoe maakt u uw werknemers die nu al puzzelen met hun wisselende uurroosters, ook warm voor carpooling? Woonzorgnet Dijleland, een groep van 4 woonzorgcentra in Leuven en Huldenberg, zag vooral drempels voor duurzaam woon-werkverkeer. Met de subsidies van het Pendelfonds nam het enkele projectmaatregelen rond fietsen, carpoolen en openbaar vervoer. Vandaag neemt al 1 op 5 werknemers de fiets naar het werk.

Toen het voorstel kwam om een leasing fiets te gebruiken was ik eerst wat afwachtend. Wat zou dit geven? Vrij snel was ik er toch voor te vinden. Fietsen naar het werk is voor mij een unieke ervaring geworden. Het is stressvrij, ik heb mijn dagelijkse portie sport en beweging, en ik kan ’s ochtends genieten van de eerste zonnestralen in de natuur. ’s Avonds na een soms zware shift spring ik dan terug op mijn fiets, laat ik die drukke dag los en kom ik helemaal zen thuis. Momenteel fiets ik al bijna 3 jaar naar mijn werk en kan ik het iedereen aanraden!

Isabelle Ter Meeren (Woonzorgnet Dijleland)  

Projectmaatregelen

Woonzorgnet_Dijleland_spn9hg.png
© Woonzorgnet Dijleland

Werken in Vlaams-Brabant, dat is werken in heuvelachtig gebied. Werknemers overtuigen om de wagen te laten staan, is daarom volop inzetten op de elektrische fiets, carpooling of het openbaar vervoer als alternatief. Elk woonzorgcentrum schakelde een mobicoach in, die regelmatig overlegt met werknemers.

(Elektrische) fiets

  • Leasing elektrische fietsen: werknemers maakten kennis met de voordelen van elektrisch fietsen dankzij 46 elektrische leasefietsen van Velo. Na 4 projectjaren namen maar liefst 44 werknemers die leasefietsen over.
  • Leasing vouwfietsen: inklapbaar, licht in gewicht én stabiel: 4 vouwfietsen haalden aan het einde van het project de selectie. 1 vouwfiets werd ingeruild voor een elektrische step.
  • Aankoop elektrische vervangfietsen: om ook na het Pendelfonds-project te blijven inzetten op elektrisch fietsen, kocht Woonzorgnet Dijleland 12 elektrische fietsen na het einde van hun leaseperiode aan.
  • Gemengd woon-werkverkeer: de ene dag met de (elektrische) fiets, de volgende met de auto en overmorgen met het openbaar vervoer: de tikklok van Woonzorgnet Dijleland geeft flexibiliteit in vervoerkeuze. Over de jaren heen wist de tikklok werknemers over te halen om naast de auto ook alternatieve vervoermiddelen in te schakelen. Vooral de (elektrische) fiets werd een populaire tweede keuze.
  • Aanleg fietsparking: WZC Keyhof en WZC Ter Meeren in Huldenberg kregen een fietsparking met stopcontacten in de garage. In Leuven, bij WZC Dijlehof en WZC De Wingerd, werd er dan weer gekozen voor een fietsenstalling. Elke fietsparking of fietsenstalling werd bovendien voorzien van fietsbeugels en van 4 compressoren die de strijd aangaan met lekke banden.
  • Aankoop fietsuitrusting: 6 fietshelmen, 8 fietstassen en regenkledij werden met open armen verwelkomd door de fietsende werknemers.
 

Carpooling en openbaar vervoer

  • Carpooling waar mogelijk: met wisselende uren en shiften is carpoolen in de zorg geen evidentie. Toch moedigt Woonzorgnet Dijleland zijn werknemers aan om te carpoolen bij verplaatsingen naar bijvoorbeeld opleidingen en vergaderingen.
  • Abonnement Blue-bike: na een trein-, tram- of busreis kunnen werknemers van WZC Dijlehof de laatste kilometers van hun werkroute met een Blue-bike afleggen.

Ter info

Woonzorgnet Dijleland koos ervoor om buiten de subsidie van het Pendelfonds in te zetten op een openbaarvervoeraanbod. Zo genieten werknemers vandaag van het derdebetalerssysteem van de NMBS, nemen ze met een gratis abonnement bussen van De Lijn over heel Vlaanderen en reizen ze met een 10-beurtenkaart van Railpass. Ook kan elke werknemer van de woonzorgcentra parkeren op de parking in Leuven.

1 op 5 fietst naar het werk

Met de fiets naar het werk pendelen is bij Woonzorgnet Dijleland niet voor doetjes. Alleen werknemers die 100% met de fiets komen (jawel: elke dag en elke shift), worden meegeteld als fietser. Ondanks die (toch wel) strenge selectie, kwamen in 4 jaar tijd 25 werknemers extra met de fiets. Vandaag fietst dus 1 op de 5 werknemers van Woonzorgnet Dijleland elke dag naar het werk. Bij mooi weer of wind in de rug ligt dat aantal vaak een stuk hoger.

Ondanks de stijging in het aantal fietsers, vormen de uurroosters van de werknemers nog altijd een uitdaging om over te schakelen op carpoolen. Het aantal autosolisten bleef daarom vrijwel stabiel op een periode van 4 jaar.

Tip: zet uw subsidie in waar ze impact maakt

Woonzorgnet Dijleland leasete bij de start van het project een 15-tal stadsfietsen. Sommige fietsen daarvan werden ingezet als proef- of vervangfiets. Omwille van het heuvelachtige landschap voerde de organisatie op vraag van haar werknemers al snel een budgetverschuiving door naar elektrische fietsen.